donderdag 8 september 2016

Quinoa


Chenopodium quinoa

is voor velen een bekend voedselgewas, verkrijgbaar in elke biowinkel.
Het produkt (zaad) van deze plant valt mij zeer in de smaak.
Of het zich loont deze plant zelf te kweken of toch liever een kilootje om de hoek te kopen beslist elke tuinder voor zich zelf.
Gezien amarant toch een optisch aantrekkelijk gewas is werd ik nieuwsgierig en wilde ervaren of deze zuidamerikaanse plant ook bij mij kon gedijen.
De herfst staat voor de deur maar de quinoa schijnt zich daar nog niet zoveel van aan te trekken.
'k Ben zeer benieuwd of deze plant naast haar optische waarde ook bij mij zich tot een volwaardig culinair product zal ontwikkelen.
















Ervaring, iemand?


13 opmerkingen:

  1. 't Is wel een mooie plant ! Misschien helpt de lange warme zomer je aan eetbare zaden ? Ik hoop het voor je, dan is er toch een klein positief ietsje aan die opwarming...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De plant ziet er prachtig uit. Ben benieuwd of je t.z.t.goed de rijpe zaden kan oogsten.
    Quinoa heeft een prachtige eiwitsamenstelling.
    Mij ging het spul op den duur qua smaak en vertering toch wat tegenstaan, maar dat is uiteraard zeer persoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Af en toe wordt het hier op tafel gezet maar mijn absolute voorkeur gaat naar rijst (lange korrel). 'k Heb ook al met de gedachte gespeeld eens rijst 'droog' te telen, zoals Fukuoka. Maar zelfs als dit zou lukken moet bij rijst, zoals bij spelt, het buitenste vliesje verwijderd worden.

      Verwijderen
  3. Ik heb het vorig jaar geprobeerd ... en iets te lang laten staan, blijkbaar. De zaden begonnen te ontkiemen aan de planten. Hetgeen ik nog kon redden is in vergetelheid geraakt in de serre omdat ik er eigenlijk niet goed had over nagedacht hoe je dat dan wel oogst... ben benieuwd hoe jij het aanpakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Intussen heb ik hier en daar wat info gehaald, o.a.
      http://dezelfvoorzieningsbijbel.blogspot.de/2013/01/zelf-graan-telen-quinoa.html
      'k Hou je op de hoogte.

      Verwijderen
  4. Geen ervaring, helaas. Wel in het eten ervan (lekker!).
    Ik had geen idee dat het zo'n mooie plant is. Wellicht schenk ik ze volgend jaar ook een plaats in onze tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook als het oogsten en gebruiksklaar maken nogal wat tijd vraagt, ze is in elk geval een geweldige blikvanger en zou zich ook gewillig zelf uitzaaien.

      Verwijderen
  5. Ik heb hem vorig jaar ook gezet. Hij is absoluut prachtig, maar het oogsten is niet zo simpel en vergt heel wat tijd. Ik had een deel geoogst maar blijkbaar niet goed genoeg gedroogd want het begon te schimmelen. Ik heb de rest dan maar laten staan voor de vogeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe meer ik er over lees hoe spannender het wordt. 'k Ben heel benieuwd.

      Verwijderen
  6. En hoe is dit verhaal nu uiteindelijk afgelopen? Het je quinoa kunnen eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorlopig hangt ze in de schuur te drogen. Voor 't ogenblik ben ik in B op bezoek. Logje over het verder verloop volgt nog.

      Verwijderen
  7. Hallo Woelmuizenier, ik ben eventjes niet mee. Je spreekt in je tekst zowel van quinoa als van amarant. Welke plant staat er dan op je foto?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wikipedia: Quinoa of gierstmelde[1] (Chenopodium quinoa) is een eenjarige plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae)
      Ik heb het wel degelijk over quinoa.

      Verwijderen