donderdag 1 september 2016

Meten is weten.

 Telkens we onze bevriende boerenfamilie bezochten mochten we ons laten wegen op hun bascule
Dergelijke weegschalen zijn vandaag de dag niet meer in gebruik. Hier en daar worden ze nog wel aangeboden als deco artikel, inclusief roest en afgebladderde verf. Aan de prijs te zien behoren ze niet tot de must have artikelen - nog niet. Ik had er altijd graag 1 gehad maar gaf mij nooit de moeite om er naar te zoeken.
Maar zie daar. Er valt er 1 uit de lucht, pardoes op naast mijn schoot, inclusief roest en afgebladderde verf.


































Eerst moet ik dit predigitaal instrument zo goed als het gaat uit mekaar nemen.


















Draadborstel, schuurpapier en een heel dun laagje Ballistol
™ laten de onderdelen er weer als nieuw uitzien.
Tijdens het opkuisen merkte ik pas wat 'eenvoudig' artisanaal smeedwerk te bieden heeft.
Niks met 'drop forged'. Puur handwerk. Puur vakmanschap.
















Na het aanbrengen van een nieuw laagje verf kan het geheel weer samengevoegd worden.
















Nu kan ik eindelijk mijn Body-Mass-Index berekenen.

13 opmerkingen:

  1. 't ziet er uit als nieuw, hoewel ik vond dat de roest en afgebladderde verf ook wel iets hebben. Een digitale(personen)versie is hier vorige week (nogmaals)gesneuveld en ik heb gezworen dat er enkel nog mechanische weegschalen in huis mogen komen, maar uw model is toch iets te groot voor in onze badkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk zag ik hem liever met wat roest en de patina van ouderdom over het hout... Maar ja, om hem veilig te stellen en te bewaren zal het wel goed zijn het ding weer eens te behandelen... Nu een paar jaar intensief gebruiken en je zult weer dat beeld van oud en van een ver verleden door de verf heen zien schijnen !!! Ik ben stikjaloers, maar heb helaas geen plaats voor zo'n groot stuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De gustibus et coloribus ... kan je natuurlijk wél discuteren. De afgebladderde verf en roest zijn geen getuigen van een ver verleden. Ze zijn getuigen van een meedogenloze verwaarlozing. Het vakmanschap van de plattelandsmid werd eerst duidelijk na het ontroesten van de onderdelen. Of als gebruiksapparaat (mijn geval) of als museumstuk: eer aan de bouwer, niet aan de verslijter.

    @ Cin: ongeschikt voor de badkamer: je hebt een getuige nodig ;-)
    @ Antoon: na een paar jaar intensief gebruik zal ik zelf een beeld van oud en van een ver verleden zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch is het mooi, zo'n oude weegschaal weer opgeknapt te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Ben er ook blij mee, Zem. En nu werkt ze heel precies.

      Verwijderen
  5. Prachtig, toch? Mijn schoonmoeder had een kolenhandel en in de hangar stond er ook zo'n oude "baskuul". Een ander model, maar even aantrekkelijk in al zijn eenvoud, ondanks het roest en kolenstof. Het laatste wat we er op gewogen hebben was de hond, nadat hij ingeslapen was. De dierenarts lachte me vierkant uit toen ik het gewicht van Bjorn op zo'n 70kg schatte. "Schepers worden hooguit 60-65kg" meesterde hij. Het waren er 73 ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De baskuul wist het beter dan de dierenarts ;-)

      Verwijderen
  6. Knap werk, en een prachtig stuk tuindecoratie erbij, of speelgoed voor de kleinkinderen.
    Maar moderne weegschalen wegen ook je vetgehalte, dat zal wat moeilijker worden met deze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch eerst maar 'speelgoed' voor mezelf.
      Om mijn vetgehalte te wegen zou ik toch eerder opteren voor een nanoweegschaal ;-)

      Verwijderen
  7. Voortreffelijk opgeknapt.
    Hier vind je dergelijke oude weegtoestellen wel eens op rommelmarkten. De prijzen swingen niet zelden de pan uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht ik dit toestel kwijt willen (wegens niet meer nodig) zou ik het schenken aan het lokale museum. Alternatief zou ik het verkopen aan de eigenaar van een vlaamse fermette die beseft hoe mooi dat ding past in zijn country-style living, als hij het zelf afhaalt, per BMW. De prijs zou ik aanpassen aan het zelfinschattingsvermogen van des herens/dames status.

      Verwijderen
  8. Dat heb je weer mooi opgeknapt. De vraag is of je hem effectief gaat gebruiken. Want zoveel weegt een mens nu toch ook niet hè of jij wel misschien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toegegeven: dit apparaat kan 2,5 woelmuizeniers ver-dragen. Toch wil ik het absoluut onmogelijke nooit uitsluiten.

      Verwijderen