maandag 8 augustus 2016

Helter skelter.

Wie kent ze nog, de ouderwetse zelf gebouwde skelter go-kart?
Een plank, 4 kinderwagenwielen, een stuk touw en een namiddag knutselplezier.
Bij gebrek aan pedalen of een motortje moest je dan wel ergens een helling in de buurt vinden om aan Het Grote Rennen deel te nemen. De 'rampe' was daarvoor ideaal.
Op vlakke wegen had je hulp nodig van een vriend die de skelter duwde. De race werd nog veel leuker wanneer je door een fietser getrokken werd. Zo snel mogelijk, uiteraard.
Verkeersveiligheid was toen nog een vreemdwoord: zo een racer had geen licht, geen bel en ook geen remmen. Dit laatste deed je met je schoenzolen. En waartoe had je een helm, knie- en elleboogbescherming nodig. Crashlanden kon je altijd in de (toen nog bestaande) graskanten, met of zonder gracht (sloot). Een gezicht vol modder en een natte broek konden de pret niet bederven (tot je thuis kwam ...).

Tijdens een opruimaktie in de schuur viel mijn oog op 2 exemplaren die ik ooit eens bouwde in opdracht van Sinterklaas. Hij meende dat mijn opgroeiende peuters evenveel plezier zouden beleven aan zo een vehikel. En gelijk had hij.
Al vele jaren wachten zij op een nieuwe Jacky Ickx (en een nieuw laagje verf) in de hoop dat de nieuwste generatie er ook plezier aan heeft voordat ze de smartphone ontdekt.
















Mijn modellen hebben wel remmen
















maar zijn belange niet zo gesofisticeerd als onderstaande:






10 opmerkingen:

  1. Daar gaan de kleinkinderen absoluut plezier aan hebben. Nu nog een piste bouwen, met veel hellingen en bochten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Begin al te zweten.
      Gelukkig zijn er hier tal van hellende straten met nagenoeg heel weinig verkeer.

      Verwijderen
  2. De enige hellingen die we kenden waren de duinen, en in het zand... Oh ja, er was ook nog de helling van de dijk, maar daar was het véél te druk. Toen de brug over de autostrade er kwam, waren we wellicht al te oud voor die dingen... Jammer, het moet een heerlijk speelgoed zijn ! Hier in de Vlaamse Ardennen, nu mijn thuis, zou het wel kunnen, maar dan wel met goede remmen !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Zie het al voor me zo een senioren race in de Vlaamse Ardennen.

      Verwijderen
  3. Elk jaar wordt er in ons dorp een zeepkistenrace georganiseerd. Er zit occasioneel ook wel eens een heuse skelter tussen de vele rariteiten-zelfbouwkarren.
    (Bedoeling is om zo snel mogelijk de plaatselijke Keiberg af te sjezen - 35 meter hoog, stijgingspercentage 5 %. Zulks is ieder jaar weer lachen geblazen.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me dat goed voorstellen. Tieners in volle zen concentratie aangevuurd door hun ouders, en brullende toeschouwers wanneer de zeepkist zich ietwat anders gedraagt.
      Misschien een hilarisch fotologje ... ?

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige bouwsels! Ik kende ze eerlijk gezegd enkel van in de Kwik en Flupke strips.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik knutselde mijn eerste skelter ca. een halve eeuw geleden.
      Zo een ding, zelf gemaakt en hoe stuntelig toen ook, blijft in de herinnering.
      Je bouwt een eenvoudige skelter zoals bovenstaande in een paar uurtjes en kost practisch niets. Het plezier voor jezelf en het (verjaardags)kind is omgekeerd evenredig.

      Verwijderen
  5. Toen ik deze mooie vervoermiddelen zag, moest ik denken aan mijn vader, die alles kon maken wat zijn ogen zagen.
    Ik denk maar liever niet terug aan mijn zoon, die, toen hij nog een zoontje was, met gigasnelheid rondjes per skelter reed langs de openbare weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat deed ik als 14jarige ook, getrokken door een fietser, aan een halsbrekende snelheid. Er was toen wel nog niet zo veel verkeer. Nu zou dat inderdaad onmogelijk zijn tenzij men levensmoe is.

      Verwijderen